Ontex je na Turnovsku známý jako výrobce dětských a inkontinenčních plen a dámských vložek. Již od roku 1997 se postupně rozrůstá v místní části Vesecko a nyní zaměstnává přes 900 lidí. Část z nich vede v rámci dodavatelsko-odběratelského řetězce František Mejsnar. Pojďte s námi nahlédnout do výrobního procesu a dozvědět se, jak se taková výroba plánuje.
Pane Mejsnare, vedete oddělení Supply Chain. Co si pod tím můžeme představit?
Je to druhé největší oddělení Ontexu, ve kterém je zhruba 120 zaměstnanců.
Supply chain management (SCM) zaštiťuje několik hlavních činností od objednávání výrobního materiálu od dodavatelů přes plánování výroby až po logistiku ve skladu a dopravu k odběrateli. Mám pod sebou pět vedoucích jednotlivých oddělení (nákupu, plánování, product managementu, zákaznického servisu a logistiky), 40 tzv. THP pracovníků, kteří jsou v kanceláři, a 80 manipulantů a skladníků.
Jak probíhá plánování výroby?
Záběr oddělení plánování je velmi široký. Prvotně se musí dostat správný materiál k nám do závodu. Kolegové musí zkontrolovat, že je na skladě, případně ho objednat. Plánovač výroby musí znát výrobní kapacitu linky, její vytíženost, dostupnost zaměstnanců, případně možnost jejich přesunu. Je to velice operativní práce, kdy je třeba plánovat do detailu a zároveň tak, aby vše bylo maximálně efektivní. Zásadní je, aby linka neplánovaně nestála.
Vše řídíme přes informační systém SAP, kde jsou již nastavené veškeré parametry. Plánovači tak systém nabízí předpřipravený plán, plánovač ho následně upravuje dle potřeby, komunikuje s dalšími odděleními, vyjasňuje si podklady a tak dále. Je to velmi zodpovědná a precizní práce. Od toho se samozřejmě odráží i další návaznosti, jako třeba odpovědnost za výsledky a s ní spojené finanční prémie pro zaměstnance.
Jaké další specialisty potřebujete?
Pokud půjdeme od začátku, tak to jsou systémoví specialisté, kteří nastavují do systému data, například z hlediska tzv. kusovníků. Tedy jaké bude složení výrobku. Dále to je product manager, který se stará o životní cyklus výrobku. Tedy řeší od začátku, jak bude produkt vypadat, jaký bude jeho obal a kolik kusů v něm bude. Dále jak bude vypadat balicí jednotka (kartony) a jak je co nejlépe naskládat na paletu, aby byla paleta stabilní a zároveň se do auta vešlo co nejvíce kusů. Plánují také přechody na nové výrobky.
Se zákazníky tedy řešíte nejen výrobu, ale i obalový materiál?
Ano, ale ne úplně design. Zajišťujeme komunikaci mezi zákazníkem a dodavatelem obalu. Zákazník nám pošle zadání, jak si představuje vzhled obalu. My ho poté předáme našemu externímu partnerovi, aby připravil předtisková data, která se zašlou výrobci obalu. Ten připraví vzorky, a pokud zákazník obal schválí, výrobce nám dodá hotové obaly, do kterých jednotlivé pleny či vložky balíme.

Vyjednáváte s dodavateli i cenu?
Ne, byznysová část se odehrává na centrále v Belgii. My od už vybraného dodavatele pouze nakupujeme, co potřebujeme. Důležitými vstupními parametry jsou pro nás samozřejmě kvalita, množství a termíny. Oddělení nákupu řeší také reklamace, pokud něco neodpovídá výše daným parametrům.
Jak u vás řešíte skladové hospodářství?
Oddělení logistiky se stará nejen o skladování výrobků a jejich další distribuci, ale také o sklad vstupních materiálů. Oddělení má administrativní část, která řeší potřebnou dokumentaci, zadávání dat do systému nebo expedici. Dále pak manipulanty a skladníky. Ti se starají o vykládku a nakládku výrobků nebo materiálu, zároveň chystají materiál do výroby nebo zaskladňují hotové výrobky z linky do skladu. Transportní oddělení pak dojednává ceny a podmínky s dopravci. Máme zde i tzv. intercompany plánovače, kteří zajišťují distribuci výrobků do jiných meziskladů Ontexu v Evropě.
Kdo řeší komunikaci se zákazníky?
Na to samozřejmě máme zákaznický servis. Ten přijímá objednávky, zadává požadavky na transport a řeší se zákazníkem případné reklamace. Našimi zákazníky jsou převážně obchodní řetězce, například Tesco, Kaufland nebo Rossmann, ale jsou to i jiní distributoři hygienických potřeb po celém světě.
Hledáte do svých řad nové kolegy?
V posledních dvou letech, kdy ještě doznívala covidová doba, se nám hodně pozměnil tým v kancelářích. Bylo to velmi náročné a stresující období, které někteří kolegové nezvládli. Nyní jsme ale konečně ve fázi, kdy máme tento tým kompletní. Ve skladech je situace jiná – základní kmen je poměrně silný, máme tam dostatek kvalitních lidí, ale asi 10–15 % zaměstnanců se nám točí. U většiny to bývá změna zaměstnání z důvodu směnnosti. Pracovníci, kteří chystají materiál do výroby nebo přijímají hotové výrobky z linky, jsou ve čtyřsměnném provozu. To nemusí každému vyhovovat. Hledáme tedy nové manipulanty či skladníky.
Jaké požadavky na nové zaměstnance máte?
Ideální je, když už mají ze skladu nebo z výroby nějakou zkušenost a ovládají vysokozdvižný vozík, paletový zakladač a nejlépe i skladový systém. Na druhou stranu, pokud se najde šikovný člověk, který má o práci zájem, firma mu potřebné zkoušky na řízení zajistí, stejně jako postupné zaškolení.
Co může firma nabídnout?
Obecně stabilní a prosperující odvětví s jistotou práce. V rámci naší skupiny jsme výkonnostně nejlepší v celé Evropě, proto k nám jdou i další investice – například se obnovuje strojový park, přicházejí nové linky, dokonce se k nám soustřeďuje i celé oddělení demanding planning, které zastřešuje celou Evropu. Zaměřujeme se také na postupnou automatizaci a smart technologie, jako je například AI. Jediné, co nás trochu limituje, jsou výrobní prostory. Novými technologiemi jsme zajímaví i pro mladou generaci a práce u nás je velmi různorodá. Bonusem je pak široká škála benefitů.
Čeho si na firmě vážíte vy osobně?
V Ontexu pracuji zhruba dva roky, přišel jsem z oblasti automotive. Mohu potvrdit, že i má práce je velmi různorodá a každý den řeším něco nového. Nebojím se tak, že by mi po čase práce přišla stereotypní. Je tu také trochu jiné pracovní tempo než v automotive. Méně takového přímého stresu, nedochází vyloženě k vyhroceným situacím. Je to i o dobrém pracovním prostředí, vstřícném kolektivu, skvělé komunikaci a přístupu vedoucích.
Mí kolegové, vedoucí, jsou zde všichni 10–15 let a říkají to samé. Firma si svých zaměstnanců váží, hodně investuje do benefitů, ale i vzdělávání. Například myslí i na drobnosti, jako je dárek pro ženy k MDŽ nebo odměny k různým výročím, a na zdraví zaměstnanců. Máme zde třeba závodního fyzioterapeuta.
Jaké vzdělávání firma podporuje?
Musím říci, že jsem měl za tu krátkou dobu možnost projít zajímavými kurzy, které mě posunuly zase o krok vpřed. Máme nové vedení firmy a připravují se kariérní plány, kdy je možný postup v rámci firmy, nebo i přestupy na jednotlivých odděleních. Manažeři se o své podřízené zajímají, například i se mnou se osobně bavil jeden z nejvyšších manažerů o tom, kde bych chtěl za pár let být. Nepamatuji se, že by se se mnou někdo takto bavil v automotive .
Co letos na svém oddělení plánujete?
Jak jsem již říkal, postupně obnovujeme technický park. Letos v létě se chystáme spustit novou výrobní linku na dětské kalhotky, které zatím nevyrábíme. Původně byla plánovaná do Polska, ale díky našim výsledkům a proaktivnímu přístupu jsme dostali přednost.
Za rok pak chceme další automatizaci do skladu – automatické vozíky, které budou palety převážet samy, což bude v rámci logistiky opět krok vpřed. Věřím, že se nám podaří i další investice.